‘Drenthe zou minder bescheiden moeten zijn’

Drenthe heeft ontzettend veel kennis in huis, maar mag dat wel harder van de daken schreeuwen. Dat zegt Dave de Groot, investment manager bij MKB Fonds Drenthe. Het fonds werd pas eind 2014 operationeel, en toch zijn er al veranderingen te bespeuren. ‘In het eerste jaar hadden we tien bedrijven, vorig jaar waren dat er acht’, duidt De Groot. Wel lag het gemiddelde bedrag dat we uitkeerden in 2016 behoorlijk hoger. Maar wat het meest opvalt is wel dat we nu steeds meer worden benaderd, naast starters, door grote bedrijven. Doorgaans kijken die eerst even de kat uit de boom. Als ze zien dat het goed is, komen ze over de brug.

Een voorbeeld van zo’n recente grote ‘aanwinst’ is Tooling Holland in Emmen, dat al 35 jaar matrijzen maakt. ‘Een groot bedrijf met veel ervaring en mooie unieke producten waar wereldwijd vraag naar is. Om door te groeien had het een forse investering nodig.’ Zo gaat het vaak, vertelt De Groot: bedrijven worden op het fonds gewezen door de banken, of door het eigen netwerk. ‘Veel investeerders wachten af. Dan zit iedereen op elkaar te wachten en gebeurt er niets. Vaak zijn wij óf het eerste schaap over de dam, óf juist de hekkensluiter.’ Het gaat niet altijd om enorme bedragen, maar om kansrijke projecten die nét het verschil kunnen maken. ‘Wij moeten er wel iets in zien, natuurlijk. Tooling Holland liet een goed referentiekader zien.’

Dat geldt ook voor chateauhotel en restaurant De Havixhorst in De Schiphorst. ‘Een prachtig monumentaal pand, een groeistrategie en de directeur heeft plannen om onderscheidend te blijven in de toch wel bijzondere hotelbranche.’ In het eerste hele jaar, 2015, was De Groot vooral bezig met acquisitie. Vorig jaar slokte portefeuillebeheer flink wat tijd op. Maar gelukkig komt er een tweede investment manager bij. ‘Dan kunnen we ook meer investeren in nieuwe bedrijven.’ En die potentie is er, zegt hij, want Drenthe heeft zo veel kennis in huis, een goede arbeidsmoraal, een betrouwbaar en solide imago. ‘Maar voor we hier iets roepen moet het veertig keer bewezen zijn. We mogen best wat stoerder zijn, zeggen: hier stáán we voor.’

Tooling Holland

Tooling Holland maakt al 35 jaar matrijzen. Toen tijdens de crisis de klappen vielen in de metaalbranche, hield het bedrijf zich staande maar de banken hebben er moeite mee om dat te geloven, zo merkte directeur Henri van Manen. ‘De metaalindustrie heeft een zeer moeizame tijd achter de rug, en dan merk je dat de normale financiers op de rem trappen. Op zich begrijpelijk, want niemand wil natuurlijk verlies financieren. Maar als het eenmaal wat beter gaat, moeten banken dat ook erkennen. Het heeft enige tijd gekost om dit duidelijk te maken. Hoe vaak en hoe lang moeten de zaken weer aantrekken?

Juist in zo’n tijd is investeren van levensbelang. In de laatste technologie, in automatisering. Van Manen haalde contacten aan met iedereen die hij kent in de financiële wereld, en verdiepte zich in alternatieve financieringen zoals bijvoorbeeld crowdfunding. ‘Je onderzoekt allerlei opties. Via het netwerk kwamen we bij het MKB Fonds Drenthe terecht.’

Toen het MKB Fonds Drenthe wilde investeren, waren de traditionele investeerders ook minder terughoudend. Het MKB Fonds Drenthe investeerde, samen met de bank, waardoor ook met een leasemaatschappij een groeipad afgesproken kon worden. De groeistrategie omvat een aantal jaren. Daarom heeft het MKB Fonds Drenthe voor 2017 ook een toezegging gedaan. ‘De keerzijde’, zegt hij, ‘is dat het je tien procent kost (red. achtergestelde lening met relatief hoge rente). Maar ja, aan de andere kant kunt je dan wel door. De dingen doen die je wil, de machines en technologie kopen die je nodig hebt. Daarmee kun je dan weer doen waar je goed in bent, en geld verdienen om zo snel mogelijk terug te betalen.’

De Havixhorst

Chateauhotel en restaurant De Havixhorst wilde uitbreiden met een aantal hotelkamers. En daarnaast was er de wens een grootschalige moestuin te realiseren om groenten te verbouwen die dan weer kunnen worden bereid in de restaurantkeuken. Directeur Jos Wijland las in een artikel over het MKB Fonds Drenthe.

De plannen zijn nog zeer prematuur, benadrukt hij. ‘Maar we willen activiteiten ontwikkelen met de boerderij en het land die grenzen aan De Havixhorst. Dat kan in de vorm van hotelkamers. Wat we in elk geval willen is het land deels gebruiken voor een moestuin. Dat past in onze filosofie: we willen zo veel mogelijk regionale producten gebruiken, en waar mogelijk zelf verbouwd.’ Los daarvan zijn er natuurlijk de ontwikkelingen van De Havixhorst zelf, die ook gewoon doorgaan. ‘Wij verkopen een inspirerend gebeuren’, legt Wijland uit: een verblijf en gastvrijheid. ‘Het kwaliteitsniveau moet hoog zijn en blijven, ook achter de schermen, op het gebied van efficiëncy. Daarnaast kun je denken aan energiebesparende maatregelen.’ Want, zegt hij: de grootste uitdaging in de branche van culturele en gastvrijheidslandgoederen is om onderscheidend te zijn en te blijven. ‘We hebben alle ingrediënten in huis, maar we kunnen niet op onze lauweren gaan rusten.’ Het eerste van die ingrediënten is een inspirerend en verrassend verblijf, zegt de directeur. Zakelijke klanten, particulieren, lang of kort verblijf: voor allemaal is de ambiance heel belangrijk. Als tweede noemt hij de culinaire kant, het restaurant dus. ‘Dat moet van hedendaagse stijl zijn. Vriendelijk, met de seizoenen mee, maar ook verrassend.’ Tenslotte is er het gastheerschap. ‘Dat moet echt en authentiek zijn. De vraag naar uniek en authentiek zal altijd blijven toenemen.’

Doe de financieringscheck