Kampeerhal Roden gaat voor prijs en beleving

Roden zonder kampeerwinkel. Voor velen ondenkbaar. Toch leek het na de sluiting van De Vrijbuiter echt te gebeuren. Totdat oud-eigenaren Gerard Kremer en Ate van der Veen in actie kwamen. Hun breed gedragen initiatief resulteerde uiteindelijk in Kampeerhal Roden.

Decennialang trokken ze massaal naar Roden. Honderdduizenden klanten per jaar. Afkomstig uit heel Nederland en regelmatig zelfs van daarbuiten. Soms schuifelend bewogen ze zich door de enorme winkel. Toch ging De Vrijbuiter in het Drentse esdorp afgelopen zomer failliet. Samen met de drie andere megastores van de kampeerwinkelketen. Met Vervat werd al relatief snel een koper gevonden. De kampeerspecialist uit Rotterdam wilde echter alleen de vestigingen in Zaandam en Gouda overnemen. En dus werden, naast Roermond, de deuren in Roden gesloten. Inderdaad, geen kampeerhal meer in Roden. Nota bene de bakermat van De Vrijbuiter. De plek van waaruit het bedrijf sinds de oprichting in 1985 uitgroeide tot ’s lands grootste kampeerdiscounter. Nee, dat kunnen we toch niet laten gebeuren, vonden oud-eigenaren Gerard Kremer en Ate van der Veen. Waarom gaan we het niet zelf doen?

Prima omzet

Kremer en Van der Veen besloten de mogelijkheden te onderzoeken. Allereerst werden bij de curator de cijfers opgevraagd. De bevindingen stemden hoopvol. ‘In tegenstelling tot wat je bij een faillissement zou verwachten, zagen we dat er een prima omzet werd gerealiseerd’, verduidelijkt Kremer. ‘Tot aan de laatste dag was er een grote toestroom van klanten. Wel kon er naar ons idee aan de kostenkant flink wat worden verbeterd. Vervolgens zijn we aan het rekenen geslagen en kwamen we tot de conclusie dat ons plan een grote kans van slagen heeft.’ Ze bleken niet de enigen met vertrouwen in de komst van een nieuwe kampeerwinkel. Zo gaven de provincie Drenthe, de gemeente Noordenveld, de bank en negen lokale ondernemers aan het initiatief te willen financieren. Hetzelfde gold voor het MKB Fonds Drenthe.

Kampeerhal Roden gaat voor prijs en beleving

Marktruimte

‘Uiteraard hebben we van tevoren een zorgvuldig marktonderzoek gedaan’, zegt Dave de Groot, Investment Manager van het fonds dat kansrijke bedrijven uit Drenthe ondersteunt met financieringen en/of aandelenkapitaal. ‘Daaruit bleek dat er na de sluiting van De Vrijbuiter een zwart gat is ontstaan. Anders gezegd: er is marktruimte voor een kampeerhal in Roden. Daarnaast hebben wij uitvoerig gesproken met alle direct betrokkenen. Niet alleen met Gerard en Ate, maar ook met Gerard’s zoon Richard en Harmjan Poel. Laatstgenoemden zijn straks namelijk samen verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Kampeerhal Roden, zoals het bedrijf gaat heten. Richard en Harmjan kennen elkaar door en door. Zo deden ze ooit samen vierenhalf jaar de inkoop bij De Vrijbuiter. En ook in de jaren daarna hebben ze elders een bewezen track record opgebouwd, met name op het gebied van online verkoop. Die combinatie van de oudere en de jongere generatie, de aanwezige marktkennis, de potentie van het bedrijf en de financiële betrokkenheid van de negen lokale ondernemers, met elk hun eigen specifieke kennis en kunde, hebben ons doen besluiten een financiering te verstekken.’

Louter positief

Op 30 maart 2019 is Kampeerhal Roden geopend. De nieuwe kampeerwinkel, gevestigd in het voormalige Vrijbuiterpand aan de Kanaalstraat, gaat naar verwachting circa 30 nieuwe banen opleveren. De vacatures worden deels opgevuld met oud-medewerkers van De Vrijbuiter. Een aantal van hen had al een andere baan gevonden, maar hebben die meteen weer opgezegd. Maar al te graag willen ze deel uitmaken van het nieuwe avontuur. Ook consumenten reageren louter positief, blij dat er straks in Roden weer een kampeerwinkel is. ‘Uit reacties op social media viel op te maken dat de ziel de laatste jaren uit het bedrijf was verdwenen’, vertelt Richard Kremer. ‘Daarnaast was het assortiment te veel gericht op de bovenkant van de markt. Veel dure merken dus. Terwijl scherpe prijzen, in combinatie met een ruim aanbod, altijd het geheim van de succesformule was.’

Beleving

Al die reacties en klantbehoeftes zijn meegenomen in de totstandkoming van de nieuwe winkel. In het ontwikkelen van een herkenbaar, toegankelijk en onderscheidend concept. Maar wat mogen consumenten nu precies verwachten? ‘In elk geval een winkel waar beleving en prijs een grote rol spelen’, benadrukt de jongste Kremer. ‘Zo wordt de winkel opgedeeld in verschillende werelden, met elk een eigen thema. We doen namelijk veel meer dan alleen kamperen. Sterker nog, bij Kampeerhal Roden kun je terecht voor vrijwel alles wat met “buiten” te maken heeft. Overal in de winkel kun je van alles meemaken. En overal kunnen producten in een passende omgeving op de best mogelijke manier worden getest en ervaren. De grootste uitdaging? Die ligt meteen al bij de opening. We merken dat mensen enorm nieuwsgierig zijn. Daarom willen we ze echt gaan verrassen. En dat gaat lukken, zeker weten!’

De financiering van Kampeerhal Roden is inmiddels succesvol afgerond.

Doe de financieringscheck