• Home
  • Artikelen
  • MyDataFactory: op productspecificaties moet je kunnen rekenen

MyDataFactory: op productspecificaties moet je kunnen rekenen

Niet kloppende productspecificaties zijn een allesomvattend probleem en leiden tot financiële en praktische gevolgen voor het bedrijfsleven. MyDataFactory heeft de oplossing. Multinationals kunnen niet wachten er gebruik van te maken, vertelt directeur Arjan Herskamp. ‘We groeien hard. Internationale investeerders houden ons in de gaten. Het is tijd om gas te geven.’

Als directeur van Calago, een projectorganisatie in de IT, constateerde Arjan dat veel middelgrote en grote bedrijven te kampen hadden met vervuilde productendata in hun masterdatabase van soms duizenden producten. ‘Onbegrijpelijk, want betrouwbare productdata zijn cruciaal om digitale kanalen succesvol te exploiteren. De gevolgen van onjuiste productbeschrijvingen, foutief gerubriceerde producten en verschillend gebruik van afkortingen, standaarden en waarden zijn niet te overzien. De faalkosten zijn vaak hoger dan bedrijven zich op voorhand realiseren. Het komt dagelijks voor dat productieprocessen worden stilgezet omdat onderdelen niet gevonden worden, of omdat er verkeerde onderdelen zijn besteld of zelfs gemonteerd. De kosten hiervan lopen in de miljoenen. Een bekende case is die van een ingestorte brug, veroorzaakt door montage met verkeerde bouten.’

Intelligente zelflerende software

Tot voor kort had je voor de invoer van productdata mensen met kennis van de producten nodig. Geestdodend werk met een te grote kans op fouten, stelt Arjan. De software van MyDataFactory is ontwikkeld om dit kenniswerk volledig te automatiseren. De tool gebruikt slimme geavanceerde algoritmen en kunstmatige intelligentie om zowel van de input van de gebruiker als van de data te leren. MyDataFactory ontleedt de ruwe data, matcht data uit verschillende bronnen, verwijdert doublures en categoriseert. Als alle data zijn opgeschoond helpt MyDataFactory haar klanten om hun eigen productdatabase te beheren en schoon te houden. ‘Met onze oplossing kunnen bedrijven efficiënter werken, effectiever beslissingen nemen en kosten besparen.’

In 2012 is Arjan met de ontwikkeling van MyDataFactory begonnen. Anno 2018 is MyDataFactory een zelfstandige onderneming met 12 medewerkers en 7 uitstaande vacatures. Vanuit Meppel heeft Arjan verschillende multinationals van het belang van goede productdata weten te overtuigen. ‘De potentie drijft onze groei. Die gaat harder dan verwacht. In de wereld waarin wij opereren zien we dat snelheid, make or buy, belangrijk is geworden. Voor ons betekent dat verder investeren in development van de MyDataFactory tool en in sales en marketing. Het is tijd om gas te geven.’

Chemie

De zoektocht naar tech-investeerders bleek nog best lastig. Arjan: ‘Banken en investeerders laten op het gebied van high-tech innovaties echt kansen liggen. Uiteindelijk kwam de investeerder van dichtbij huis. Via de Rabobank had ik al contact met Dave de Groot van het MKB Fonds Drenthe. Stap voor stap zijn we tot een deal gekomen. Het was pittig en leerzaam en we hadden een goede klik. Dat moet ook wel. Want zonder chemie tussen de partners, zeker gelet op de fase waarin we ons met MyDataFactory nu bevinden, kan zoiets niet lukken.’ De volgende stap is om internationaal te gaan. De interesse vanuit het buitenland is er al.

Dave de Groot, investment manager: “Als MKB Fonds Drenthe waren we onder de indruk van de toepassingen van de software, met name dat de gebruikers allemaal multinationals zijn. Wij  weten hoe moeilijk het is om als mkb bedrijf bij multinationals binnen te komen. Daarnaast zien wij een grote groeipotentie en zijn we overtuigd van de visie en kunde van Arjan Herskamp en zijn team.”

Doe de financieringscheck